Wat is stress?

Stress: een woord dat we vandaag heel vaak horen en zien terugkomen.  Wat is stress eigenlijk en wat zijn de gevolgen? 

Het begrip 'stress' heeft een negatieve lading en toch is stress niet enkel slecht. Er zijn verschillende soorten stress:

  • Positieve stress of eu-stress is de spanning die je ervaart bijvoorbeeld voor een belangrijke sportwedstrijd of voor een huwelijk. Positieve stress helpt ons om onze doelen te bereiken. 
  • Acute stress is spanning die op korte termijn ontstaat door bepaalde gebeurtenissen of situaties. Het is een natuurlijke en onmiddellijke reactie op ‘bedreigingen’ en bereidt het lichaam voor op een 'vecht- of vlucht'-reactie.  Acute stress kan je aanpakken door het probleem op te lossen en/of ontspanningstechnieken toe te passen.
  • Chronische stress is spanning die je ervaart gedurende een langere periode. Chronische stress verminderen kan door veranderingen aan te brengen in je levensstijl.

 

Negatieve stress (acuut of chronisch) kan leiden tot verschillende lichamelijke en mentale problemen, zoals:

  • verhoogde bloeddruk en hartslag
  • hoofdpijn
  • gespannen spieren
  • zwakker immuunsysteem
  • hormonale problemen
  • maag-darmproblemen en spijsverteringsstoornissen
  • ademhalingsproblemen
  • toename van ongezonde gewoonten zoals overmatig of te weinig eten, roken of overdreven alcoholgebruik
  • verhoogde kans op angststoornissen en depressie
  • slaapproblemen
  • vermoeidheid
  • concentratie- en geheugenproblemen
  • onrustig gevoel
  • piekeren en negatieve gedachten
  • laag zelfbeeld, minder zelfvertrouwen
  • paniekaanvallen
  • moeilijk kunnen loslaten
  • minder verbinding met jezelf
  • over je grenzen gaan
  • faalangst
  • onverschilligheid
  • sneller geïrriteerd raken
  • ...

 

Hoe je met stress omgaat, hangt af van je persoonlijke draagkracht.  Wil je je draagkracht graag versterken, neem gerust vrijblijvend contact op!